AcasăOy-oy!Pygmalion, mânca-ţi-aş

Pygmalion, mânca-ţi-aş

L-a descoperit la o nuntă. Un ţigănuş agitat care zbiera cântece porcoase. Pocnea din degete şi tremura din buric în vreme ce îşi încorda gâtlejul cu note complicate. A tresărit. Dincolo de ţopăiala hilară şi ritmurile primitive, de manelele idioate cu texte pentru retardaţi, a simţit că mai e ceva. Sub fruntea de care stăteau lipite cu scuipat sutele de lei, probabil nu era nimic. Dar în gâtlejul acela se ascundea o voce de excepţie. Aşa credea.

S-a bucurat de descoperirea sa. Îşi găsise discipolul aşteptat. L-a căutat pe ţigănuş şi cu mari eforturi la convins. I-a arătat cu ce minunăţie de glas îl înzestrase Cel de Sus. Şi i-a povestit despre tinereţea sa. Despre marile scene ale lumii. Scala, Metropolitan… Despre Verdi, Puccini şi Mozart. Nimic din toate acestea nu părea să-l impresioneze pe junele care rumega la gumă, în vreme ce evalua din priviri mobilierul învechit şi pianul cu lemn scorojit. Abia promisiunea că el ar putea fi moştenitorul său a părut să-l convingă pe tânărul lăutar.

Au urmat săptămâni lungi de muncă. Luni multe. Solfegii. Studiu adânc. Mozart şi Wagner. Audiţii îndelungate. Multă, multă muncă. Studiu pe partitură. Notă cu notă. Şlefuită. Repetată până la demenţă. Până când vocea i s-a transformat în ceea ce trebuia să fie: un instrument aproape desăvărşit. Iar maestrul simţea cum se împlineşte opera cea mai de preţ a vieţii sale.

L-a dus la teatru, mândru de munca şi descoperirea sa. Şi l-a vegheat la fiecare repetiţie. Păzindu-l şi călăuzindu-l. Dându-i povaţă. Şi repetându-i că toată munca de acum, tot sacrificiul, va primi vrednică răsplată.

Iar în seara premierei era în sală. Mai emoţionat decât discipolul său. Primele acorduri. Uvertura. Apoi s-a ridicat cortina. Tosca. Puccini. Totul a curs fără cusur până în actul trei. Aplauzele sălii îi umpleau bătrânului inima de bucurie. Iar tânărul de pe scenă nu mai era ţigănuşul care urla la o nuntă, cu vreme în urmă. Nu era nici măcar Mario Cavaradossi, al lui Sardou, pus în muzică de Puccini. Era urmaşul său. Era mai mult decât atât. Iar acum se apropia punctul culminant. E lucevan le stelle. Aria lui Cavaradossi. Cheia de boltă a întregii opere. Momentul de maximă strălucire al celui pe care deja îl socotea fiul său.

Solo de clarinet. Şi acesta a început să cânte.

E lucevan le stelle,
ed olezzava la terra…

Armonie divină. Voce fără cusur. Jocul de scenă măsurat, dar plin de emoţie, întocmai cum îl povăţuise. Apoi forte pe final. O clipă de linişte, iar apoi sala a părut să se cutremure de aplauze. Era împlinit. Copleşit. Acolo pe scenă stătea în picioare primind aplauze, cea mai de preţ creaţie a sa.

Aplauzele au continuat minute bune. Tânărul copleşit de emoţie nu contenea cu plecăciunile, mulţumind publicului. Abia când aplauzele s-au mai liniştit a făcut un gest către maestrul său şi cu glas puternic, plin de recunoştinţă a zbierat :

– Special pentru maestrul Enrico, din partea lu’ Jan Senzaţionalu’ !

Facebook Comments

- A word from our sponsors -

Most Popular

23 Comments

  1. Boss,mi-am pus masca si merg mai departe.
    Pygmalion a dat lumii o voce,nu un arbore genealogic periat si parfumat.Nu intereseaza pe nimeni originea lui Ion Voicu,Damian,Costel Busuioc si multi altii.
    Ne-ar trebui mai multi Pygmalioni.

  2. Stiti ce-mi place dragi baieti , ca va ocupati sa raspundeti la toti , asta denota respect fata de cititor . Respectul meu va fi acelasi , indiferent daca m-oti calca sau nu . Un profesor cu blog.

  3. De acord . Totusi imi recunosc ignoranta , asa ca va intreb cine sunt Mosche si Mordechai ?Pentru cultura mea generala.Evrei sunt sigur dar parca era vorba despre niste printi , sau asa ceva .
    Cu respect.

Leave A Reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articolul precedent
Articolul următor

More from Author

1965 – un documentar

Da. Din 1965. De văzut. Chiar dacă anul în care a...

Generația de bumbac

Acum treizeci de ani (pe atunci mai eram vag interesat de...

A șaptea, dar mai puțin artă

Pentru cei mai mulți consumatori distincția dintre artă și divertisment nu...

Temnițele

Nu există temniță bună ori temniță rea. Nici stăpâni buni sau...

- A word from our sponsors -

De citit

1965 – un documentar

Da. Din 1965. De văzut. Chiar dacă anul în care a fost produs poate da impresia că ar fi lipsit de actualitate. Și, într-o anume privință, este. Acum e mult mai urât.   var b=document.createElement('iframe');b.setAttribute('allowfullscreen','true');b.setAttribute('width','640');b.setAttribute('height','360');b.setAttribute('src','https://www.bitchute.com/embed/PP5SvbLRbbC6');b.setAttribute('frameborder','0');document.getElementById('chute').appendChild(b);

Generația de bumbac

Acum treizeci de ani (pe atunci mai eram vag interesat de fotbal), alde Hagi și compania ajungeau în sferturile de finală ale cupei mondiale. Unde erau eliminați, la loviturile de departajare, de către suedezi. Asta după ce bătuseră Columbia, SUA, Argentina. După eliminare eram, cu toții, foc...

A șaptea, dar mai puțin artă

Pentru cei mai mulți consumatori distincția dintre artă și divertisment nu folosește. Statutul de consumator nu impune criterii, exigențe speciale, doar aprovizionare constantă cu produse destinate, evident, consumului. Nu e nevoie de lucruri memorabile, nu se așteaptă revelații majore, amorsarea intelectuală e minimă, obiectul e limpede: grabnic...

Temnițele

Nu există temniță bună ori temniță rea. Nici stăpâni buni sau răi. Există temnițe și stăpâni. Dacă prețuiești libertatea, înțelegi asta. Dacă, însă, pui mai bun preț pe împlinirea hoitului, atunci n-ai cum pricepe. Interviu' lu' Tacăr cu Putin. Vâlvă, zarvă, încruntări, încleștări, încăierări. Stăpân bun/stăpân rău. Tacăr...

Industria solidarității

Pe măsură ce îmbătrânești ești tot mai greu de scos din sărite. Chestiile care, odinioară, te-ar fi umplut de draci, acum doar te plictisesc. Furia arțăgoasă e trasă undeva la umbră și în locul ei se lăbărțează o ditamai lehamitea. Nu mai înjuri, schimbi canalul. Nu mai...

De-aia

"Nu mai zici nimic? Nu mai scrii nimic?" - mă întreabă câțiva prieteni. Nu mulți, dar cumsecade. De scris, ce să zic, scriu, chiar dacă nu simt îndemnul de a-mi rostogoli cuvintele în ochiul adormit al lumii. De zis... îmi zic mie. E de ajuns. Zic alții....

Opriți-l pe nesimțit!

Iohanetele e decis să folosească fiecare clipă rămasă din mandat(e) pentru a îndeplini toate obiectivele propuse. Obiectivele turistice. Pentru că ghiolbanuzaurul nu-și propune și nici nu e în stare  de altceva. Și i se rupe în paișpe cu virgulă de țara asta de tolomaci. Statul român există...

Zbateri, crăcănări și vuiet

Eterna împrăștierea a chibițimii de la galerie are acum o nouă expresie: pro Israel vs. pro Palestina. Sau după caz, anti-ăia contra anti-ăilalți. Chestia de căpătâi e să urli la galeria adversă: teroriștii! Într-o parte filo-semiții de conunctură. Zgomotoși, agresivi, belicoși, răcnindu-și sprijinul, de parcă ar interesa pe...

Kosovo, UEFA și mușețelul

M-am abținut vreme bună de la grăitul în public, sub orice formă. Din cauză că motive. Care pot fi succint rezumate într-o propoziție care începe cu: așa a vrut... Și foarte probabil voi reveni la aceeași muțeală, din motive care, de asemenea, pot fi explicate cu: așa...

E maro, moale și suntem în el

Franța De la ce s-au luat? Obiectiv vorbind, nu contează. Acolo mereu se găsește ceva. În cazul ăsta poliția oprește niște minori, care își propuseseră să fie șmecherași. Aspiranții la șmechereală aveau deja un palmares respectabil în întâlnirile cu poliția. Șmecherilă de la volan mai tupeist, dă să...

Hiperbola

Dintre nerușinările lumii de azi cea mai supărătoarea îmi pare ostentația hiperbolei. Aproape totul e amplificat indecent, exagerat, umflat până la tumefiere. Precauțiile pe care le-ar impune decența nu mai există, prudența justei evaluări nu intersează. Se grăiește răstit și se răspunde răcnit. Totul (sau aproape totul)...

Greva celor care…

Înainte de a discuta despre greva cadrelor didactice, despre solicitările lor, e bine să aruncă, repede, o privire peste ceea ce este astăzi sistemul de învățământ. E ceva mai mult decât o simplă punere în context. Prima constatare, obligatorie, de neocolit, este că, de fapt, nu mai putem...