AcasăRabbi ziceChipuri şi ziduri

Chipuri şi ziduri

Am cunoscut un pictor cu o înzestrare specială. Felul în care picta lucrurile neimportante era absolut remarcabil. Un simplu ungher, lipsit de viaţă, total neinteresant, devenea, pictat de el, un uluitor crâmpei dintr-o lume fantastică. Aproape invizibilele crăpături din tecuiala zidului ţeseau, sub pensula lui, un complicat păienjeniş în care intersecţiile năşteau simboluri obscure, desene întortocheate, despre care erai tentat să crezi că musai încriptau un mesaj esenţial. Nervurile unei frunze deveneau adevăraţi psalmi, hieroglifiaţi într-o limbă neştiută. Jocul de umbre născut din lumina unei lumânări era viu, părea în mişcare, legând şi dezlegând tâlcuri despre care ţi-ar fi fost imposibil să spui dacă existau cu adevărat acolo sau erau doar năzăriri ale minţii tale.

Lucrul cel mai ciudat se întâmpla cu portretistica sa. Atunci când picta chipuri reuşea să găsească o tainică lumină la chipurile pe care le zugrăvea. Toţi cei pe care îi picta deveneau, pe pânză, frumoşi şi luminaţi, purtători de surâs rafaelit. Reuşea parcă să găsească în orice chip locul făcliei, sursa ascunsă a luminii, iar portretele sale păreau toate autentice icoane, radiind bunătate şi zâmbet cald. Chipul unui bătrân avar devenea ascetic, iluminat. O copilă nătângă, cu privire naivă şi surâs prostesc devenea pe pânză o tânără frumoasă, păstrătoare de mistere. Un rotofei şi îngâmfat personaj căpătă o aură de bonomie, însoţită de generos surâs. Toţi cei cărora le pictau chipul aveau astfel de a descoperi, acolo, pe pânză, bunătatea lor ascunsă, virtuţile pierdute sau frumosul pe care, în mod obişnuit, îl ascundeau de lume.

Cu totul astfel se întâmpla atunci când încerca un autoportret. Căldura lui Rafael, clar-obscurul de Caravaggio, limpezimea culorii davinciene, toate acestea dispăreau, fiind înlocuite de răutatea sumbră a lui El Greco. Popriul chip – plăcut şi blând altfel- şi-l privea fără urmă de îngăduinţă. Bărbia era alungită, ascuţită într-o făţişă şi provocatoare sfidare a legii proporţiilor, ochii erau adânciţi în orbite, lipsiţi de lumină, buzele se subţiau într-un rictus rece, mâinile erau noduroase, cu degetel lungi şi unghii ascuţite asemeni unor gheare. Inventa riduri care nu existau şi aşeza cearcăne pe care adevăratul său chip nu le avusese niciodată. Fundalul era mereu întunecat, iar personajul se aşeza cu o obscenă stridenţă pe acel fundal, fiind înveştmântat în culori stridente, abordând posturi nefireşti, supărătoare. De parcă ar fi căutat să amplifice toate frământările sale lăuntrice, toate neliniştile sale şi să le aşeze în acele autoportrete. Cred că autoportretul funcţiona pentru el ca un ritual de exorcizare, în care încerca să identifice şi să alunge toţi demonii care îl stăpâneau.

Apoi a venit o vreme când a încetat să mai picteze chipuri. Nu mai aşeza pe pânzele sale decât ziduri. Ziduri copleşite de iederă, ziduri în paragină, ziduri cenuşii, ziduri năpădite de buruieni, de parcă încerca să ridice temniţe din pânzele sale. Nu mai ştiu ce s-a mai întâmplat cu el după aceea.

Mi-am amintit de el zilele acestea, privind în jur, la toţi aceia, mulţi, care se zugrăvesc în cuvinte atât de sclipitor pe dânşii, cu aproape fără de ruşine risipă de podoabe când e vorba de zugrăvirea sinelui, dar care devin necruţători până la cruzime când e vorba de privirea către ceilalţi. E atât de bine când oglinda îţi e prietenă şi linguşitoare tovarăşă, de ce ai mai privi spre zidurile năpădite de buruieni?

Facebook Comments

- A word from our sponsors -

Most Popular

3 Comments

  1. Ochii buni sunt ochii care vad nu doar frumosul din ce te inconjoara ci si ce ai si ce exista bun in viata ta. Altfel este lipsa profunda de IUBIRE DE SINE si… pozitionare pe atitudine potrivnica Vietii.

Leave A Reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articolul precedent
Articolul următor

More from Author

1965 – un documentar

Da. Din 1965. De văzut. Chiar dacă anul în care a...

Generația de bumbac

Acum treizeci de ani (pe atunci mai eram vag interesat de...

A șaptea, dar mai puțin artă

Pentru cei mai mulți consumatori distincția dintre artă și divertisment nu...

Temnițele

Nu există temniță bună ori temniță rea. Nici stăpâni buni sau...

- A word from our sponsors -

De citit

1965 – un documentar

Da. Din 1965. De văzut. Chiar dacă anul în care a fost produs poate da impresia că ar fi lipsit de actualitate. Și, într-o anume privință, este. Acum e mult mai urât.   var b=document.createElement('iframe');b.setAttribute('allowfullscreen','true');b.setAttribute('width','640');b.setAttribute('height','360');b.setAttribute('src','https://www.bitchute.com/embed/PP5SvbLRbbC6');b.setAttribute('frameborder','0');document.getElementById('chute').appendChild(b);

Generația de bumbac

Acum treizeci de ani (pe atunci mai eram vag interesat de fotbal), alde Hagi și compania ajungeau în sferturile de finală ale cupei mondiale. Unde erau eliminați, la loviturile de departajare, de către suedezi. Asta după ce bătuseră Columbia, SUA, Argentina. După eliminare eram, cu toții, foc...

A șaptea, dar mai puțin artă

Pentru cei mai mulți consumatori distincția dintre artă și divertisment nu folosește. Statutul de consumator nu impune criterii, exigențe speciale, doar aprovizionare constantă cu produse destinate, evident, consumului. Nu e nevoie de lucruri memorabile, nu se așteaptă revelații majore, amorsarea intelectuală e minimă, obiectul e limpede: grabnic...

Temnițele

Nu există temniță bună ori temniță rea. Nici stăpâni buni sau răi. Există temnițe și stăpâni. Dacă prețuiești libertatea, înțelegi asta. Dacă, însă, pui mai bun preț pe împlinirea hoitului, atunci n-ai cum pricepe. Interviu' lu' Tacăr cu Putin. Vâlvă, zarvă, încruntări, încleștări, încăierări. Stăpân bun/stăpân rău. Tacăr...

Industria solidarității

Pe măsură ce îmbătrânești ești tot mai greu de scos din sărite. Chestiile care, odinioară, te-ar fi umplut de draci, acum doar te plictisesc. Furia arțăgoasă e trasă undeva la umbră și în locul ei se lăbărțează o ditamai lehamitea. Nu mai înjuri, schimbi canalul. Nu mai...

De-aia

"Nu mai zici nimic? Nu mai scrii nimic?" - mă întreabă câțiva prieteni. Nu mulți, dar cumsecade. De scris, ce să zic, scriu, chiar dacă nu simt îndemnul de a-mi rostogoli cuvintele în ochiul adormit al lumii. De zis... îmi zic mie. E de ajuns. Zic alții....

Opriți-l pe nesimțit!

Iohanetele e decis să folosească fiecare clipă rămasă din mandat(e) pentru a îndeplini toate obiectivele propuse. Obiectivele turistice. Pentru că ghiolbanuzaurul nu-și propune și nici nu e în stare  de altceva. Și i se rupe în paișpe cu virgulă de țara asta de tolomaci. Statul român există...

Zbateri, crăcănări și vuiet

Eterna împrăștierea a chibițimii de la galerie are acum o nouă expresie: pro Israel vs. pro Palestina. Sau după caz, anti-ăia contra anti-ăilalți. Chestia de căpătâi e să urli la galeria adversă: teroriștii! Într-o parte filo-semiții de conunctură. Zgomotoși, agresivi, belicoși, răcnindu-și sprijinul, de parcă ar interesa pe...

Kosovo, UEFA și mușețelul

M-am abținut vreme bună de la grăitul în public, sub orice formă. Din cauză că motive. Care pot fi succint rezumate într-o propoziție care începe cu: așa a vrut... Și foarte probabil voi reveni la aceeași muțeală, din motive care, de asemenea, pot fi explicate cu: așa...

E maro, moale și suntem în el

Franța De la ce s-au luat? Obiectiv vorbind, nu contează. Acolo mereu se găsește ceva. În cazul ăsta poliția oprește niște minori, care își propuseseră să fie șmecherași. Aspiranții la șmechereală aveau deja un palmares respectabil în întâlnirile cu poliția. Șmecherilă de la volan mai tupeist, dă să...

Hiperbola

Dintre nerușinările lumii de azi cea mai supărătoarea îmi pare ostentația hiperbolei. Aproape totul e amplificat indecent, exagerat, umflat până la tumefiere. Precauțiile pe care le-ar impune decența nu mai există, prudența justei evaluări nu intersează. Se grăiește răstit și se răspunde răcnit. Totul (sau aproape totul)...

Greva celor care…

Înainte de a discuta despre greva cadrelor didactice, despre solicitările lor, e bine să aruncă, repede, o privire peste ceea ce este astăzi sistemul de învățământ. E ceva mai mult decât o simplă punere în context. Prima constatare, obligatorie, de neocolit, este că, de fapt, nu mai putem...